Frågor och svar faktura

MoneyGo Faktura

Vad är MoneyGo faktura?

MoneyGo faktura är ett smidigt och bra sätt att betala dina köp när du handlar på nätet. Du får hem dina varor innan du behöver betala vilket är både tryggt och praktiskt. Din faktura skickas till din e-postadress och den ska vara betald inom ca 14 dagar. Alla betalningsuppgifter hittar du i mailet och på din faktura.

Betalningsmottagare: MoneyGo AB / Nordea Finans Sverige AB (publ)
Bankgiro: 681-1103
OCRnr: står i ditt mail och på din faktura.


Hur och när får jag min faktura?

Din faktura skickas till din e-postadress. Fakturan skickas vanligtvis vardagen efter dina varor gått iväg till leverans.


Har min inbetalning kommit fram?

Har du frågor kring dina inbetalningar vänligen kontakta kundtjänst via telefon 042-300 91 00 eller via mail info@moneygo.se.


Varför har jag fått en påminnelse när jag redan betalat?

Det kan bero på flera olika skäl. En anledning kan vara att du betalt efter det att vi skickade underlaget för påminnelsen till vårt tryckeri. Det kan ta några dagar innan påminnelsen kommer fram till din brevlåda från dess att vi tog fram underlaget för påminnelsen. Tänk också på att det kan ta några dagar innan din inbetalning är oss tillhanda.

En annan anledning kan vara att du har betalt för lite eller att din betalning av olika skäl inte gått iväg korrekt. Kontrollera med din bank så att din betalning verkligen har gått iväg.

Vid osäkerhet kontakta oss så fort som möjligt så hjälper dig. Kontakta oss på telefon 042-300 91 00 eller e-post info@moneygo.se.


Varför har jag fått en faktura innan mina varor har levererats?

Det kan bero på flera olika skäl. Dina varor kanske ligger på ditt närmaste utlämningsställe eller så kan transporten av dina varor av olika orsaker blivit försenad. Kontakta butiken där du gjorde ditt köp eller kontakta oss på telefon 042-300 91 00 eller via e-post info@moneygo.se så hjälper vid dig.

Du ska inte behöva betala innan dina varor levererats och ibland kan du behöva flytta fram förfallodatumet på din faktura. Kontakta oss så hjälper vi dig med detta.


Varför behöver jag uppge mitt personnummer när jag handlar?

Vi måste plocka fram din folkbokföringsadress samt göra en kreditbedömning för att kunna erbjuda dig att betala via faktura.


Till vilken adress sker leveransen av mina varor?

Den sker av säkerhetsskäl endast till din folkbokföringsadress. Det är för din och vår trygghet.


Tar ni en kreditupplysning?

Det görs en kreditbedömning där vi kontrollerar ett antal olika saker. Det kan t.ex. vara din adress, identitet, betalningsförmåga m.m. I vissa fall innebär det även att vi tar en komplett kreditupplysning, dock påverkas inte din framtida kreditvärdighet negativt. Vi har fri prövningsrätt och kan därmed neka köp med MoneyGo faktura.


Kan jag dela upp min faktura?

Ja det går bra. Du kan välja att betala ett lägre belopp än hela fakturabeloppet. Det finns ett lägsta belopp som du måste betala varje månad. Du kan alltid betala ett högre belopp än det lägsta beloppet om det passar dig bättre. Då betalar du av fakturan snabbare. Tänk på att delbetalning av din faktura totalt sätt är dyrare än att betala hela räkningen på en gång. Villkor för delbetalning av fakturan hittar du här. För att delbetala kan du bara följa de instruktioner som står på din faktura.


Var hittar jag MoneyGo’s betalningsuppgifter?

Du hittar betalningsuppgifterna i det e-postmeddelande som länkar till din faktura och på din faktura.

Betalningsmottagare: MoneyGo AB / Nordea Finans Sverige AB (publ)
Bankgiro: 681-1103
OCRnr: står i ditt mail och på din faktura.


Delbetalning

Hur fungerar delbetalning?

När du ska betala ditt köp hos någon av våra samarbetspartners kan du välja att dela upp din betalning genom att välja delbetalning i kassan. Du kan även delbetala genom att betala via faktura och i efterhand göra om fakturan till en delbetalning.

När du väljer delbetalning i kassan kommer du månaden efter ditt köp att få din första räkning. Ofta har du flera olika betalningsplaner att välja på. Exakt vilka du erbjuds beror på var du handlar någonstans. Villkor för de olika betalningsplanerna hittar du här. Det tillkommer uppläggningsavgift och månatlig administrationsavgift samt i vassa fall ränta.


Vad ska jag betala för olika betalplaner?

Det belopp du ska betala presenteras på din räkning. För att följa din valda betalplan är det viktigt att varje månad betala minst det belopp som krävs för just din betalplan. Ibland kan det även finnas fler alternativ att välja mellan och då kommer de att presenteras på din räkning.


När ska jag betala?

När du valt att betala via delbetalning i kassan kommer din räkning i mitten av månaden efter ditt köp. Den ska vara betald i slutet på den månaden. Förfallodatum står presenterat på din räkning.


Leveransadress?

Den sker av säkerhetsskäl endast till din folkbokföringsadress. Det är för din och vår trygghet.


Återbetalning

Hur får jag min återbetalning?

Om du har betalt för en vara som du sedan har returnerat eller betalt för mycket så kommer du få ett mail eller SMS av oss. Kontakta sedan oss så löser vi din återbetalning.


Retur

Jag har returnerat mina varor, ska jag betala något?

I vissa fall ska du betala en returfrakt. Det beror på var du har handlat. Har du returnerat en del av din order så ska du fortfarande betala för de varor du valt att behålla. Du kommer att få en uppdaterad faktura till din e-post när dina returer är mottagna.

Vid frågor kring returer kontakta främst butiken där du handlade eller kontakta oss så hjälper vi dig.


Får jag en ny faktura om jag returnerar varor?

Ja, du kommer att få en uppdaterad faktura till din e-post när dina returer är mottagna och godkända.